Hjem

 

Blogg og bilder

 

Mannskap

 

Reiserute 2014 

 

Loggbok

 

Båt og utstyr

 

Andre båtvenner

 

Nyttige linker

 

 

Langtur 2012 med S/Y Andante

Dato

Posisjon/logg

Kommentarer

30.06.2012

Sandspollen

(1,5 nm)

Avreise fra Aker Brygge kl. 09:30 med mål Sandspollen (!). Overskyet, regn, men det klarner opp når vi ankommer ca 12:00. Sydlig bris. Møtte Kristin & Peter med Jeanneau 57 og Ivonne & Chris med sin Moody 47.

01.07.2012

S. Ökkö

(56,5 nm)

Gikk fra Sandspollen ca. 09:30 mot Koster. 13 grader, regn, sydlig bris. Gikk for motor ut fjorden, satt seil ved søsterøyene. Gikk forbi Koster og ankret i en liten fjordarm syd for S. Ökkö.

02.07.2012

Smögen

(95,5 nm)

Startet i overskyet og grått, sydvest 7-9 m/s. Seilte ut Koster­fjorden og inn forbi Resö. Gikk innaskjærs i stadig økende vind 11-13 m/s, men etter hvert sol og varmt. Ankom Smögen 15:00. Utseilt distanse 39 nm.

04.07.2012

Långedrag

(156,5 nm)

Stakk fra Smögen 08:00 i pent vær, sydvestlig vind 7-8 m/s. Gikk innaskjærs til Marstrand og kom til Långedrag ved Göteborg ca. 14:30. Utseilt distanse 61 nm.

06.07.2012

Læsø

(201,5 nm)

Gikk ut 08:30 med kurs for Læsø. Stoppet på Stysrö for å fylle diesel. Satt seil ca. 10:00, Sydlig vind 6-10 m/s, klosshalt kryss. Vekslende vær med sol som gikk over i regnbyger. Ankom Læsø rundt 15:00. Utseilt distanse 45 nm.

08.07.2012

Grenå

(265 nm)

Avreise 06:40 i gråvær med vinden midt i mot. Etter hvert oppklarning med sol, stigende temperatur og vinddreining så vi fikk en fin kryss i solgangsbrisen. Kom til Grenå 14:40. Ble liggende utenpå en dansk Dehler 50, Utseilt distanse 64 nm.

10.07.2012

Samsø

(306 nm)

Båten vi lå utenpå ville gå 06:00, så 05:50 var vi på vei ut av havnen på Grenå. Vinden midt i mot, 1,5 knop motstrøm og ca. 15 grader i overskyet vær. Noen solglimt etter hvert. Ankom Samsø kl. 12:00 og ble hjulpet inn på reservert plass av havnesjefen. Utseilt distanse 41 nm.

11.07.2012

Årø

(366 nm)

Med 4 båter utenpå bestemte vi oss for å gå 06:00. Kom ut 06:15, sol og 12 grader, 7-8 m/s. Veldig vekslende vær med sterke regnskyll med forutgående vinder og små solglimt. Tok seilene ved broen over Lillebælt og gikk stort sett for motor til Årøsund. Ankom 13:45. Utseilt distanse 60nm.

12.07.2012

Ærøskøbing

(402 nm)

Etter en solid frokost gikk vi ut kl. 09:00. Vekslende vær, vind stort sett mellom 8 og 13 m/s. Etter 3 regnskyll og slør i opp til 10,5 knop ankom vi Ærøskøbing rundt 14:00 til reservert og merket plass. Utseil disktanse 36 nm.

13.07.2012

Damp

(437 nm)

Gikk rett etter 09:00. Måtte gå for motor gjennom et trangt innløp, men satt seil etter 5 minutter da det kom stygge metall lyder fra motoren. Fant ut at remskiven på vannpumpen hadde delt seg i to. Seilte mot Damp (der er lokal Jeanneau forhandler) i svak vind midt i mot, men i pent vær. Ankom 16:15. Pga problemet var det reservert plass i en ellers stappfull havn. Blir liggende til deler kommer på tirsdag eller onsdag. Utseil distanse 35 nm.

18.07.2012

Rendsburg

(473 nm)

Endelig under seil igjen! Kl. 10 var motor reparert, vi stakk ut umiddelbart. Etter en drøy time gikk vi rett inn i slusen og var inne i Kiel kanalen i løpet av et kvarter. Ankom Rendsburg i styrtregn ved 4-tiden. Utseilt distanse 36 nm.

19.07.2012

Cuxhaven

(527 nm)

Gikk ut kl. 09:00. Overskyet, kjølig vær. Gikk for motor til slusene i Brunsbüttel. Ankom 12:30 og gikk rett inn uten venting. Satt kursen for Cuxhaven. Vind opp i 21 m/s (liten storm) midt i mot, kom til Cuxhaven først 16:00, la til i 15 m/s på første og beste plass i SVC havnen. Utseilt distanse 54 nm.

21.07.2012

Nordeney

(597 nm)

Gikk tidlig fra Cuxhaven for å få medstrøm ut Elbe (0700). Bra vær, nordlig vind. Fikk perfekt plass helt innerst i Norderney havn kl 17. Utseilt distanse 70 nm.

22.07.2012

Harlingen

(701 nm)

Stakk ut fra Norderney 06:30. Grått vær og vind rett i mot. Stort sett bare motor. Regnbyger. Ankom rundt 2100. Utseilt distanse 104 nm.

23.07.2012

Den Helder

(735 nm)

Stakk ut sammen med andre som skulle ut kl. 10:00 etter en solid frokost. Pent vær, sol, bris. Utseilt distanse 34nm

24.07.2012

Cheveningen

(793 nm)

Stakk kl. 08:30 i stekende sol og null vind. Ruslet hele turen for motor i det samme deilige sommerværet. Ankom kl. 16. Utseilt distanse 58 nm.

25.07.2012

Vliessingen

(852 nm)

Dro fra havna kl. 09:00 etter at alle utenpå oss hadde kommet av gårde. Igjen en praktfull dag med tropevarme og speilblankt hav. Gikk hele turen for motor og ankom Vliessingen rundt 1500 på ettermiddagen. Blir liggende en dag ekstra for reparasjon av radar. Utseilt distanse 59 nm.

27.07.2012

Dunkerque

(906 nm)

Gikk ut kl. 10:00 etter en avslappet frokost. Hadde god medstrøm ut fra Schelde elven i sol og 30 grader, men dårlig med vind. Fikk etter hvert satt seil i 4-5 m/s. Kom til full havn i Dunkerque, men la til slutt til utenpå en stor motorbåt. Utseilt distanse 54 nm.

28.07.2012

Boulogne Sur Mer

(955 nm)

Startet i lett nordvestlig bris og lettskyet vær. Etter hvert økte vinden til 5-6 m/s, og det ble en fin seilas forbi Calais i medstrøm i 10-11 knop over grunnen. Fikk et garnmerke i roret og måtte kutt tauet. Vinden døde rett før vi kom frem kl. 16:00. Utseilt distanse 49 nm.

29.07.2012

Fecamp

(1 030 nm)

Gikk 06:15 for å ha mulighet for havneplass. Nordvest liten kuling ga god fart. Delvis skyet, noen regnbyger. Ankom rundt 19:00. Utseilt distanse 75 nm.

31.07.2012

Cherbourg

(1 113 nm)

Stakk ut 06:00 for å få utnyttet nordvestlig vind på morgenkvisten. Økende til 11 m/s og stadig spissere. Gikk litt for motor innimellom for å ta høyde. Ankom Cherbourg rett før 19:00. Fylte diesel og la oss på egen “Jeanneau-brygge”. Utseilt distanse 83 nm.

01.08.2012

Guernsey

(1 158 nm)

Gikk ut ved 9-tiden etter en solid frokost. Hadde sterk medstrøm, pent vær, selv om vinden var midt i mot. Ankom Guernsey før skjema kl. 14:15. Fortøyde i ventehavnen. Utseilt distanse 45nm.

02.08.2012

Trebeurden

(1 229 nm)

Stakk ut 06:00 akkurat da strømmen var i ferd med å snu. Fikk etter hvert god hjelp, selv om vinden sto midt i mot og vi hadde lange bølger på rundt 3 meter. Tiltagende vind med regnbyger da vi nærmet oss, litt anstrengende innseiling i rotete sjø. Ankom 17:15 etter å ha seilt 71 nm.

03.08.2012

Aber Wrac’h

(1 280 nm)

Gikk ut i pent vær kl. 9. Vind som vanlig fra sydvest = midt i mot. Liten kuling hele veien, store havdønninger, noen regnskurer. Fikk bøyeplass i bukten, med tilbud om gratis henting/bringing til land. Utseilt distanse 51nm.

04.08.2012

Brest

(1 323 nm)

Stakk ut kl. 10 etter solid frokost. Forholdsvis bra vær, vind 10-12m/s. Roligere sjø. Utseilt 43nm. Blir liggende for å vente på mannskap til kryssing av Biscaya.

06.08.2012

Coruña

(1 667 nm)

Med Pål Skogfelt som mannskap stakk vi ut fra Brest rett over 09:00. Vind midt i mot, men avtagende til nær 0 eter noen timer. Deretter snudde vinden og ga oss nord-øst opp i 12-14 m/s. Sol og pent vær hele tiden. Maks 1 m bølger. Ankom Coruña i Spania etter 48 timer. Utseilt distanse 344nm.

12.08.2012

Muxia

(1 720 nm)

Stakk ut kl. 09:00, 8-10 m/s syd-vestlig vind, sol og pent vær. Ganske tung sjø med 2-3 m bølger. Seilte bra det første stykket, men etter hvert var vinden midt i mot, og vi startet motor. Utseilt distanse 53 nm.

18.08.2012

Islas Cies

(1 785 nm)

Endelig vær til å seile! En del gammel sjø da vi gikk ut 09:30, etter hvert roligere. Pent vær, sydvestlig vind. Ankom Islas Cies og kastet anker rett før mørkets frembrudd kl. 19:30. Utseilt distanse 65 nm.

19.08.2012

Porto

(1 858 nm)

Startet i grålysningen rett før 06:00 da vi likevel var våkne pga. alarm for lav batterispenning. Pent vær, vekslende skydekke. Men vinden var midt i mot, så det ble motor. Ankom Porto 16:00 etter å ha seilt 73 nm.

21.08.2012

Figueira da Foz

(1 924 nm)

Startet kl. 09:00 i overskyet vær, lett tåke og kun 2-3 m/s vind. Eter hvert lettet tåken, solen kom frem, vinden kom, og vi hadde en deilig seilas i 5-6 m/s og stekende sol. Ankom 18:00. Utseilt distanse 66 nm.

23.08.2012

Peniche

(1 983 nm)

Startet kl. 09:30 etter god frokost. Overskyet, regnbyger over land. 1-1,5m bølger. Nordlig vind 6-8 m/s, god seilas i 6,5-8,0 knop. Omsider mindre garnmerker å ta hensyn til. Utseilt distanse 59 nm.

24.08.2012

Oeiras

(2 032 nm)

Praktisk talt vindstille. Lett morgentåke. Gikk ut 08:30, kun motor. 0,5 knop medstrøm etter et par timer. Nesten blankt hav, utrolig varmt utover dagen. Registrert mange svømmende krabber da vi nærmet oss innløpet til Tejo. Ettermiddagsbrisen satt inn rett før vi ankom Oeiras kl. 15:00- Utseilt distanse 49 nm.

03.09.2012

Porto Santo

(2 515 nm)

Etter å ha ønsket Justin velkommen som mannskap stakk vi ut rundt 09:30 etter å ha fylt opp med diesel. Ruten var enkel, ett eneste veipunkt: Porto Santo 480 nm unna. Litt lite vind, først gikk vi for motor 3-4 timer, så satt vi gennaker og gjorde etter hvert 7-8 knop. Ved mørkets frembrudd ble gennaker tatt ned, og vi gikk med storseil og genoa. Dag 2 var pent vær, god vind, vi seilte stort sett 8-9 knop. Seilte igjen defensivt om natten, og 3. dagen var det avtagende vind. Gikk med motor til hjelp siste 12 timene. Ankom Porto Santo ca 03:30 om natten. Utseilt distanse 483 nm.

08.09.2012

Madeira

(2 546 nm)

Gikk ut etter å ha spist god frokost. Speilblankt hav, sol og pent, varmt vær. Gikk for motor hele veien til Madeira. Ankom havnen Quinta do Lorde på ettermiddagen etter å ha kjørt mann over bord øvelser i det pene været. Utseilt distanse 31 nm.

18.09.2012

Lanzarote, Puerto Calero

(2 844 nm)

Startet kl. 12:00 fra havnen etter å ha toppet opp med diesel og bensin til påhengeren. Pent vær, 10-15 knops vind fra nord, litt tung sjø rundt Islas Desertas, men det roet seg etter hvert. Første nattseiling alene gikk veldig bra. Vi fikk landkjenning kl. 05:00 tredje dagen og passerte sydenden av Lanzarote i stummende mørke. Ankom Puerto Calero kl. 08:30. Utseilt distanse 298 nm.

25.09.2012

Lanzarote, Marina Rubicon

(2 854 nm)

Praktisk talt vindstille. Gikk for motor med fiskesnøre ute. Tok en Barracuda ved Punto Papagayo. Utseilt distanse 10 nm.

05.10.2012

Lanzarote, Puerto Calero

(2 864 nm)

Gikk tilbake for å bytte batterier. Fremdeles 10 nm utseilt distanse, alt vel.

06.10.2012

Lanzarote, Marina Rubicon

(2 874 nm)

Tilbake for å bruke pop forhåndsbetalt havneleie. Atter en gang 10 nm utseilt distanse

 12.10.2012

Fuerteventura, GranTarajal

(2 924 nm)

Går fra Lanzarote kl 09:00, pent vær, lite vind. Ankommer GranTarajal på Fuerteventura rett før 16:00. Utseilt distanse 50 nm.

 

17.10.2012

Fuerteventura, MorroJable

(2 945 nm)

Går til ankringsplass Morro Jable på sydenden av Fuerteventura. Mye vind fra NØ, men godt hold i ankeret. Ligger over en ekstra dag pga for mye vind. Utseilt distanse 21nm.

 

19.10.2012

Gran Canaria, Las Palmas

(3 003 nm)

Går i pent vær og 20 knops vind. Alt går som på skinner. Noen vindbyger mellom øyene, men helt uproblematisk. Utseilt distanse 58 nm.

 

27.11.2012

ARC start kl. 11:00

27⁰59,7’N

015⁰20,4’W

Starten på ARC seilas over Atlanteren. 30-35 knops vind, skyet, men stort sett oppholdsvær. Har fått om bord Kristin og Lars Sigve som mannskap. Kommer svært godt ut som en av de første båtene over startstreken. Vind fra NØ, full genoa og storseil, gjør 9-11 knop. Ut på kvelden redusert storseilet med 2 rev. Utseilt distanse 7 nm. 2835 nm gjenstår.

 

28.11.2012

26⁰37,0’N

017⁰55,2’W

Dag 2. Vind opp mot 40 knop. Kl. 03:00 fikk vi en kraftig, ufrivillig jibb. Bomvangen brakk tvert av. Tatt ned storseilet og seilt på bare genoa. Fikk ikke beslått storseilet, så det blåste opp igjen i den kraftige vinden. Kl. 08:00 satt genoa på bom med 2nedhal og ett opphal. Kl. 20:30 røk babord genoaskjøte. Tatt av bommen igjen. Seilt med reduserte seil gjennom natten. Valgte å legge kursen ganske rett mot St. Lucia. Utseilt distanse 176 nm.

 

29.11.2012

25⁰48,5’N

020⁰27,6’W

Dag 3. Pent vær, delvis skyet. Mannskapet er ved godt mot. Begynner å få rytmen. Kun genoa oppe, tar det nå med ro. NØ vind opp 25-30 knop avtagende. Kalt opp av annen norsk båt, varslet om at det ble sett et blinkende lys i vannet på vår kurs. Viste seg å være en lykt fra en redningsvest som var falt over bord. Utseilt distanse 162 nm.

 

30.11.2012

25⁰15,6’N

023⁰31,3’W

Dag 4. Pent vær, stabil passatvind. Stadig mer komfortable med vind og bølger, men fremdeles litt kjølig. Mannskapet slapper av og nyter turen. Utseilt distanse 187 nm.

 

 

24⁰06,1’N

026⁰01,5’W

Dag 5. Varmere i været i dag. Nesten skyfri himmel. Stabil passatvind 25 knop. Utseilt distanse 153 nm.

 

02.12.2012

23⁰01,6’N

028⁰43,8’W

Dag 6. Får øye på en nederlandsk båt som seiler med to rev i storseilet og uten genoa. Første livstegn vi ser på 4 dager. Utseilt distanse 162 nm.

 

03.12.2012

21⁰42,3’N

031⁰14,4’W

Dag 7. Liv fikk lokket fra vasken i byssa på storetoa og er immobil. Sigve sov i cockpit på frivakta for å være tilgjengelig. Holdt rundt 9 knop hele kvelden. Byttet til kryssfokk 04:30. 2 flyvefisk fløy rett på styrmannen. Utseilt distanse 190 nm.

 

04.12.2012

19⁰42,7’N

034⁰46,7’W

Dag 8. Fortsatt pent vær og stabil passatvind. Holder god fart 7-9 knop. Utseilt distanse 204 nm.

 

05.12.2012

18⁰35,0’N

037⁰54,6’W

Dag 9. Pent og stabilt vær. ØSØ vind. Seiler med fullt storseil og kryssfokk. Passerte halvveis over Atlanteren kl. 04:30. Utseilt distanse 190 nm

 

06.12.2012

18⁰09,3’N

040⁰59,5’W

Dag 10. Begynner å bli utsatt for squalls. Får noen kraftige regnvær. Ellers stort sett stabil vind fra syd. Utseilt distanse 177nm.

 

07.12.2012

17⁰46,3’N

043⁰07,3’W

Dag 11. Oppdager ved en tilfeldighet at ett av de øvre salingshornene er brukket og peker 45 grader oppover. Ringer Heitmann på sat.tlf. Får beskjed om å ta ned seil og kun ha storseil med to rev oppe. Tett oppfølging av Heitmann. Utseilt distanse 150 nm.

 

08.12.2012

17⁰15,9’N

046⁰12,0’W

Dag 12. Pent vær, rolige vindforhold. Hans klatrer opp i riggen og sikrer det ødelagte salingshornet med tau ned til nedre saling. Ser en stor sjøfugl. Må være langt hjemmefra. Utseilt distanse 149 nm.

 

09.12.2012

16⁰56,8’N

047⁰59,5’W

Dag 13. Pent vær. Tiden går med til soling og musikk. Autopiloten gjør hovedjobben som vanlig. Utseilt distanse 179nm.

 

10.12.2012

16⁰12,1’N

051⁰50,8’W

Dag 14. Vind dreid NØ igjen. Stabil vind og pent vær. Deilig seilas. Gjør stort sett 7,5 knop med bare det lille storseilet. Simon ringte fra Heitmann for å høre hvordan det gikk med riggen. Betryggende. Utseilt distanse 160 nm.

 

11.12.2012

15⁰56,4’N

054⁰38,9’W

(5 402 nm)

Dag 15. Stabil passatvind avbrutt av ujevne squalls. Utseilt distanse 151 nm.

 

12.12.2012

15⁰07,7’N

057⁰34,4’W

Dag 16. Mannskapet begynner å se lengselsfullt i horisonten etter land. Utseilt distanse 162 nm.

 

13.12.2012

14⁰04,8’N

060⁰67,9’W

(5 845 nm)

Dag 17. Lars Sigve oppdager land kl. 14:00. Får en fantastisk mottagelse av Ellen og Haakon i gummibåt, samt mottagelseskomite på brygga. Legger til i Rodney Bay på St. Lucia ca kl. 18. Totalt utseilt distanse fra Las Palmas: 2853 nm

 

20.12.2012

Martinique

(5 870 nm)

Går til Martinique en dag før avtalt tid for å få reparert riggen. Har med Guttorm Guttormsen som passasjer, han skal hente sønn og kjæreste på Martinique og har ødelagt motor. Ankrer opp utenfor og blir praiet og fulgt inn til servicebrygge etter et kvarter. Utseilt distanse 25 nm.

 

22.12.2012

St. Lucia, Rodney Bay

(5 895 nm)

Går tilbake til Rodney Bay med nyreparert rigg. Veldig profesjonelt utført. Deilig å kunne sette seil igjen. Utseilt distanse 25 nm.

 

23.12.2012

Bequia, Port Elisabeth

(5 967 nm)

Går ut for å treffe Lee og Andrew for å feire jul sammen. Herlig NØ vind, holder 9-10 knop. Utseilt distanse 72 nm.

 

26.12.2012

St. Lucia, MarigotBay

(6 031 nm)

Tilbake til St. Lucia for å hente mannskapet vårt Cecilie ogKieran, og en passasjer: Tove P. Stabil passatvind fra ØNØ, pent og varmt vær. Marigot Bay er et fantastisk sted! Utseilt distanse 64 nm.

 

28.12.2012

Martinique, Fort de France

(6 072 nm)

Går i stabil ØNØ passatvind 25 knop og strålende sol. Riggen er nyjustert og seilene står perfekt. Utseilt distanse 41 nm.

 

29.12.2012

Dominica, Roseau

(6 125 nm)

Gikk ut fra Martinique i 25-30 knop ØNØ vind. Med kryssfokk og ett rev i storseilet likte båten seg, og vi var stadig oppe i 9 og 10 knop på loggen. Dominica så eksotisk ut. Fortøyde i bøye utenfor Roseau etter en utseilt distanse på 53 nm.

 

30.12.2012

Dominica, Portsmouth

(6 141 nm)

Nesten vindstille i le av Dominica. Gikk for motor et par timer før vi kunne sette seil siste stykket opp til nordspissen av øya. Fortøyde i bøye utenfor Portsmouth. Utseilt distanse 16 nm.

 

31.12.2012

Guadaloupe, Pointe-a-Pietre

(6 184 nm)

Fin seilas opp fra Dominica i 25 knops ØNØ vind. Sol og varmt. Gikk inn på marinaen i Pointe a Pietre. Her skal det feires nyttårsaften! Utseilt distanse 43 nm.

 

05.01.2013

GuadaloupeDeshaies

(6 236 nm)

Kanalen gjennom Guadaloupe er stengt, sannsynligvis helt til neste år. Derfor må vi gå rundt øya igjen for å komme videre nordover. Velger derfor å gå til en liten bukt på nord-øst siden for å slippe nattseiling på neste strekk. Regn og mye vind. Utseilt distanse 52 nm (17 nm fra Pointe a Pietre i luftlinje).

 

06.01.2013

Antigua, English Harbour

(6 280 nm)

Starter tidlig fra Deshaies etter en urolig natt for anker. Vind midt i mot. Velger å gå for motor i krapp motsjø på 2-3m. Går til det historiske stedet English Harbour. Fantastisk rehabilitert. Utseilt distanse 44 nm.

 

10.01.2013

Antigua, Indian Creek

(6 284 nm)

På anbefaling fra en bok tar vi sjansen på den trange innseilingen til Indian Creek, bare 4 nm øst for oss. Tunge dønninger og en S-sving mellom skjærene inn viser seg å gi full uttelling. Vi har en stille bukt helt for oss selv!

 

12.01.2013

Nevis, Charlestown

(6 340 nm)

Nesten trist å hive ankeret etter to utrolige dager. Går til Nevis i stabil passatvind. Pent vær, Cecilie og Kieran fungerer supert som mannskap. Holdt nesten rett vestlig kurs, og selv om det blåste friskt, ble ikke sjøen så merkbar da vi hadde den med oss. Seilte forbi den lille, ugjestmilde øya Redonda (med egen konge) i syd. Noen regnskurer på veien. Utseilt distanse 56 nm.

 

14.01.2013

St. Christopher (st. Kitts), Basseterre

(6 355 nm)

En kort tur over til St. Kitts I typisk karibisk stil: pent vær, god bør fra øst. Fikk plass på en ny, liten marine inne i byen. Utseilt distanse 15 nm.

 

15.01.2013

Sint Maarten (Sain Martin), Simson Bay

(6 356 nm)

Startet tidlig I pent vær og god vind. Nydelig seilvær og forhold gjorde at vi ankom St Maarten mye tidligere enn planlagt. Kastet anker i Simpson Bay og ventet på broåpning for å komme inn. Åpnet 17:30, og vi gikk inn og fortøyer ved siden av en gigantisk yacht.

 

20.01.2013

Simpson Bay

 

På grunn av broen ut til Simpson Bay gikk vi fra marinaen så vi nådde siste broåpning kl. 16:30. Ankret opp i godt selskap utenfor i Simpson Bay i påvente av starten på neste etappe. Kl. 22:00 overtok Cecilie og Kieran kommandoen mens vi gikk og la oss. I flau vind startet turen mot Virgin Gorda 22:30.

 

21.01.2013

Virgin Gorda, Spanish Town

(6 443 nm)

Etter en jevn og rolig nattseilas får vi Virgin Gorda i sikte kl. 08. Fortøyer i Saint Thomas Bay marinaen i Spanish Town. Utseilt distanse 87 nm.

 

22.01.2013

Virgin Gorda, The Bitter End

(6 452 nm)

Gikk fra Spanish Town etter en rolig frokost. Seilte nordover og inn I North Sound til The Bitter End. Ankret opp på 10m mot Prickly Pear Island. Utseilt distanse 9 nm.

 

24.01.2013

Norman Island, The Bight

(6 474 nm)

Hev ankeret og seilte gjennom Sir Francis Drake Channel forbi Tortola og ned til the Bight bukten på Norman Island som ligger meget godt beskyttet mot bølger og vind. Utseilt distanse 22 nm.

 

25.01.2013

Tortola, Nanny Cay

(6 487 nm)

Gikk ut i perfekt vær og seilte nordover til Tortola for å proviantere. Legger til i Road Town og handler inn for 5 døgns seilas. Går videre etter å ha stuet ned all maten til Little Harbour bukta på Peters Island hvor vi kaster anker. Utseilt distanse 13 nm.

 

26.01.2013

Avgang Peters Island

 

Hev ankeret kl. 20:00 og satt kursen sydover forbi St. Croix og deretter mot Bonaire. Cecilie og Kieran tar alle nattevakter! Rolig og pent vær, passe vind, gjør stabilt 7-8 knop. Regner med å bruke 2,5 døgn på turen.

 

27.01.2013

14° 31.61N, 066° 53.34W

Rolige værforhold. Pent vær, stabil vind 15 - 20 knop. Kom på kryssende kurs med et stort, svensk seilskip ved 22 tiden. Hadde en hyggelig prat på VHFen.

 

28.01.2013

13° 09.72N, 067° 37.25W

Intet nytt å melde

 

29.01.2013

Bonaire, Harbour Village

(6 949 nm)

Tidlig på morgenen får vi Bonaire i sikte. Går ned rundt Lacre Punt med god klaring, og ender med en skarp kryss i frisk vind nordover igjen mot Kralendijk. Fortøyer trygt i Harbour Vilage Marina. Utseilt distanse 462 nm.

 

02.02.2013

Aruba, Oranjestad

(7 064 nm)

Kl. 20 forbereder vi oss på avgang. Det blir nattseilas til Aruba, med Cecilie og Kieran ved roret som vanlig. Perfekte forhold med nordøst 15 knop vind, pent vær. Noe avtagende vind etter hvert. Får Aruba i sikte kl. 08 på morgenen 3. februar. Mannskapet har igjen gjennomført en perfekt nattseilas. Litt klønete innsjekking i en fiskehavn syd for byen, men fiskeren (smugleren?) Orlando lot oss ligge longside hans gamle båt. Måtte for første gang plombere spritflasker da vi hadde for mye. Utseilt distanse 115 nm.

 

05.02.2013

Avgang Aruba

Kl. 23 går vi ut fra ankringsplassen på Aruba etter å ha sjekket ut fra fiskehavna. Værmeldingen lyder på vind opp mot 35 knop, men vi er godt forberedt. Vinden ved avgang er 8-10 knop, vi starter med å gå for motor.

 

06.02.2013

12° 33.45N, 071° 08.22W

Kl. 09:00. Fremdeles lite vind.

 

07.02.2013

11° 35.45N, 073° 40.43W

Kl. 09:00. Fart 6 – 7 knop, tung sjø, 15-20 knop vind.

 

07.02.2013

Santa Marta, Colombia

(7 335 nm)

Ankom Santa Marta på formiddagen. Ny, flott marina, men litt urolig når det er tung sjø utenfor. Innsjekking via agent Dino blir unnagjort i løpet av noen dager. Utseilt distanse 271 nm.

 

13.04.2013

Avgang Santa Marta

Etter litt forsinkelser pga en ekstra flyreise til Norge er det nå endelig klart for avgang mot Panama, San Blas. Værmeldingen er bra, vi er forberedt på tung sjø, og tar hensyn til at vi ønsker å passere Barranquilla (40 nm) med utløpet av Rio Magdalena i lyset pga faren for flytende tømmer. Alt går bra, litt lite vind, men vi takler sjøen fint (3-4 m bølger) selv om det er lenge siden sist.

 

14.04.2013

10° 32.32N, 076° 30.58W

Kl. 10. Alt vel. Sjøen er mindre, fart 6,5 knop, pent vær. Vi støtte ikke på noen hindringer utenfor Barranquilla. Valgte å gå 8 nm fra kysten.

 

15.04.2013

09° 35.21N, 078° 54.71W

Kl. 10. Vi er i San Blas området. Alt er vel. Pent vær, 6,5 knop. Setter kursen mot Porvenir for å sjekke inn i Panama.

 

15.04.2013

San Blas, Panama

(7 643 nm)

Ankom Kuna indianernes land før lunsj. Ankret opp mellom Porvenir og Sail Rock for å sjekke inn. Immigrasjon var ok, men fikk ikke sjekket inn båten. Fikk beskjed om at vi kunne seile i 3 døgn før det var nødvendig. Besluttet å ta det i Colon eller Redfrog senere. God ankring på sandbunn på 6 m. Rimelig beskyttet mot sjøen, men vinden blåser friskt over øyene. Utseilt distanse fra Santa Marta 308 nm.

 

17.04.2013

Channel Islands, San Blas

(7 647 nm)

Gikk 4 nm til Cayos Chime øyene for å få litt forandring. Ankret opp utenfor en liten øy med én beboer. Pent vær, 20 knops vind. Godt hold på sandbunn. Utseilt distanse 4 nm.

 

18.04.2013

Playa Blanca, Panama

(7 802 nm)

Hev ankeret etter frokost og gikk vestover i pent vær, litt tung sjø og god vind for å klare å fullføre innsjekking innen fristen. Etter en fin tur i 20-25 knops vind, besluttet vi å søke havn i Playa Blanca for natten. Utseilt distanse 55 nm.

 

19.04.2013

Bocas del Toro, Panama

(7 961 nm)

Våknet tidlig, spiste frokost og gikk ut fra Playa Blanca 09:30. Satt storseil og full genoa, men måtte stort sett hjelpe til litt med motoren. Motstrøm på 1-2 knop og mye groe gjorde at farten ikke var over 7 knop noen gang. Utover natten ble det tungt skydekke med tropiske regnskyll og masse lynglimt (kornmo). Gikk sakte de siste 8-10 nm for ikke ¨å komme inn før marinaen åpnet. Ankom ca. 08:30. Utseilt distanse 159 nm.

 

21.06.2013

Rana Azul, Bocas del Toro

(7 977 nm)

Etter en grundig skrubbing av undervannsskroget kaster vi fortøyningen og seiler til Dolphin Bay for å spise søndagslunsj på Rana Azul. Utseilt distanse 16 nm

 

23.06.2013

Redfrog, Bocas del Toro

(7 993 nm)

Hiver anker og seiler tilbake til Redfrog i flau vind og flat sjø. Hjelp fra motoren hele veien. Utseilt distanse 16 nm.

 

04.12.2013

Avgang Redfrog

Etter nesten 8 måneder er det altså på tide å kaste fortøyningen og komme seg videre. Pent vær, 35 grader, 10 knops vind. Vi setter seil, men vi bruker motoren til hjelp de første to timene. Etter hvert er vinden god, og vi gjør godt over 10 knop over grunn (nesten 2 knop medstrøm). Vi blir begge sjøsyke (!), men kommer oss utover kvelden.

 

05.12.2013

Shelter Bay, Colon

(8 137 nm)

Ut på natten snur plutselig vinden nesten 180 grader, og vi tar ned seil og bruker motor igjen. Går inn til Shelter Bay i Colon 07:30 om morgenen. Utseilt distanse 144 nm.

 

13.02.2014

Gatun Locks

(8 157 nm)

Nytt mannskap er installert og vi er klare for Stillehavet. Har fått beskjed av Advisor at vi må være på The Flats (ankring utenfor Colon) kl 15:00. Går ut fra marinaen kl. 14:15 i pent vær, 20 knops vind. Etter klarering fra Port Control ankrer vi opp på Flats og venter på vår Advisor. Ankommer rundt 18:00, og vi setter kurs for første sluse, The Gatun Locks som bringer oss til Gatun Lake 26 m.o.h. Fortøyer til en bøye i Gatun Lake kl. 20:00.

 

14.02.2014

Miraflores Locks

(8 137 nm)

 

 

 

 

Vår nye advisor ankommer kl. 08:30, og vi starter opp på turen mot Pedro Miguek og Miraflores slusene. Vi skal inn etter et tankskip, så vi må holde 7 knop for å ankomme til riktig tid. Ved ankomst Pedro Miguel er vi langt foran tankskipet, og blir tildelt en ny «slot».  En sluse ned, 9 meter lavere, alt ok. Miraflores senker oss ytterligere 18 meter ned, og vi stevner ut i Stillehavet og fortøyer til bøye i Balboa takket være vår innleide linehandler som ordner plass.

 

19.02.2014

Contadoras, Las Perlas

Legger ut fra Balboa Yacht Club i pent vær 08:45, men nesten ikke vind. Setter gennaker som står et par timer, men deretter spisser det så mye at vi tar den ned og går for motor resten. Ankrer på sydsiden av Isla Contadora. Godt hold.

 

 

20.02.2014

Avgang Contadora

Hiver anker kl 08:45. Blå himmel, 12 knop vind fra nord. Satt gennaker, startet med 10 knop vind med båtfart 7 knop. Eterhvert stabiliserer det seg på 9 knop i 12 knops vind. Tar gennaker kl 19:30 og setter genoa for natten. Kl. 22 er farten så lav at vi starter motor.  Utseilt distanse 131 nm.

 

 

21.02.2014

 

Svak SO bris 5kn, stjerneklart. Har genoa ute i tillegg til motor. Gjør 6,2 knop med motor på 1500 rpm. Mot morgenkvisten dukker spredte skyer opp.

 

 

22.02.2014

 

Fremdeles lite vind. Motor på 1500 rpm. Litt vind kom 06:30, men spisset veldig. Slo av motor og gikk med bare genoa. 6,5 knop, men må falle av noe.

 

 

23.02.2014

 

Ligger på en skarp kryss mot sydvest. Har veipunktet på 230 grader, men klarer bare 245 i gjennomsnitt. Vinden har vært oppe i 12-14 knop, men også nede i 8-9 knop. Gjør stort sett mellom 5 og 6 knop. Varmt og skyet vær.

 

 

24.02.2014

 

Kl. 19:30 tar vi ned alle seil og starter motoren igjen. Vinden er under 6 knop. Har nå 170 nm igjen til San Christobal. Kl. 10 kom en lett bris på 11-12 knop, og vi satt seil igjen og slo av motoren.

 

 

25.02.2014

 

Vi krysset i dag kl. 17:30 ekvator. Hadde seremoni med ofring til Neptun. God seilas mesteparten av dagen, men startet motor for å hjelpe på farten på ettermiddagen.

 

 

26.02.2014

 

Ankommer de forheksede øyene og ankrer opp i Port Vilamil utenfor Isla Isabella kl. 10 på formiddagen.

 

 

13.03.2014

Avgang fra Galapagos

Setter seil i 33 grader, 10-12 knops vind fra vest, rolig sjø. Går sydover for å komme ut av stillebeltet. Ser mange havskilpadder. Gjør fra 6 til 8 knop. Noe vanskelig forhold oppstår med mannskap og matlaging. Løses uten større problem.

 

 

14.03.2014

 

Vinden er under 6 knop. Vi starter motor på 1400 rpm for å komme ut av stillebeltet. Velger en noe sydligere kurs enn planlagt

 

 

16.03.2014

 

Vi har gått for motor i nesten 3 døgn. Nå har vi brukt over halv tank, og resten må gjøres med seil. Det har vært oljeblankt hav med 2-3 meter dønninger, men i dag morges ble motoren stoppet. Mannskapet opptrer etter hvert ganske isolert, men det representerer ikke noe sikkerhetsproblem.

 

 

20.03.2014

 

Fra i natt og ut på formiddagen har vinden vært så svak at genoaen har stått og slått hele tiden. På formiddagen satt Andrew og jeg opp spinnakerbommen og spridde den. Ble mye bedre, men vi må passe på for slitasje på tauene.

 

 

21.03.2014

 

Vi holder 6-7 knop. Grått og trist vær, men i kveld skal vinden friskne på hvis GRIB filene er korrekte. På formiddagen bet noe stort på den lille stanga. Mye snøre gikk ut, og ved oppbremsing slet den av snøre med sluk og fortom. Slitasje på genoaskjøte. Satt på plastslange for å bedre situasjonen.

 

 

25.03.2014

 

Sol og pent vær etter 3 dager med regn og grått. Vinden lå stort sett på 20-22 knop i går ettermiddag og natt, vi gjør sjelden under 8 knop. I dag morges løyet det, og vinden gikk østlig igjen og sank til 12-15 knop.

 

 

26.03.2014

 

I dag morges ble det en tilspisset mannskapssituasjon, og det kom til en utblåsning. Situasjonen berører ikke sikkerheten eller kommunikasjon, men åpenbart miljjøet.

 

 

29.03.2014

 

I natt seilte vi med gennaker oppe for første gang om natten. Vinden var sjelden over 10 knop. Alt er bra

 

 

30.03.2014

 

Fikk en 12 kg Bluefin Tuna på den store stanga. En hyggelig avveksling i en ellers ganske ensformig seilas. Ble sløyet og filetert, mesteparten fikk i fryseren, men noen gode stykker gikk i kjøleren for mer umiddelbar fortæring.

 

 

31.03.2014

 

I dag hadde vi en herlig Sushi lunsj med tunfisken fra i går. Det er 305 nm igjen. I natt seilte vi bakover, så jeg er tilbøyelig til å sette ETA til torsdag morgen. Det gir gjennomsnittsfart på 5,0 kn på resten. Skal vi klare onsdag før mørket, må vi holde et snitt på mer enn 6,4. det er lite trolig, så lite vind det har vært i det siste.

 

 

01.04.2014

 

Med solen i zenith leser jeg 150 nm til sydspissen av Hiva Oa. Da er det ca 15 nm til Autona. Strålende vær, farten er 7,5 knop med 2 rev i storseilet (sto igjen fra i natt). Lar det stå, vi har god tid og vet vi ankommer i lyset i morgen Vind 16-17 knop.